Käväisin yhtenä päivänä museolla katsomassa näyttelyn rakennuspuuhia, kun vein sinne yhden valokuvan. Muutamia meidän perheen vaatteitakin on esillä: äidin kihla- ja häämekko, yksi äidin leninki, papan nahkapalakassi ja siskon verkkarit. Muotinäytökseen on menossa yksi äidin juhlaleninki ja pari muuta oli vielä tarjolla, mutta eivät enää sopineet mukaan. Toinen niistä mahtui hyvin mulle, mutta näytti vähän vanhanaikaiselta (ostettu pikkuveljen häihin noin 30 vuotta sitten). Jos olisin tiennyt, ettei se ole näyttelyssä, olisin voinut pukea sen päälleni avajaisiin.

Se papan nahkapalakassi on ollut mulle tärkeä. Kummitäti on kertonut monet kerrat nähneensä ikkunasta, että olin menossa käymään, mutta mua ei alkanutkaan kuulua sisään. Kävi sitten eteisestä hakemassa peremmälle, kun jäin eteiseen katselemaan sitä kassia. Kummisetä käytti sitä eväskassina. Istuin monesti kaivon kannella odottamassa, kun hän tuli töistä, ensin pyörällä, myöhemmin mopolla. Aika usein hän pysähtyi vaihtamaan muutaman sanan ja silloin olin aina mennyt silittelemään kassia. Samalla olin toisinaan kysynyt oliko hän syönyt kaikki eväät. Muistan, että joskus vaadin nähtäväksi eväspaperit ja tyhjän maitopullon. Olin noin 15 v, kun setä osti salkun ja yhtenä päivänä hän tuli tuomaan minulle sen nahkapalakassin, kun kerta olin siitä aina niin tykännyt. Käytin sitä monet vuodet sen jälkeen.

 

Wahren-opisto esittää: Muodin vuosikymmenet 11.-25.11.2010

Vaatteita 1910 -luvulta 1980 -luvulle. Käsityön taiteen perusopetuksen ryhmä on tehnyt kunkin vuosikymmenen muodista kuva- ja tekstikoosteet. Mukan on myös näyttely Elli Laurilasta, joka oli opistolla opettajana ja myöhemmin johtajana, yhteensä 31 vuotta.

Tämä oli vielä rakennusvaihetta. Rekissä oleva musta on äidin kihlamekko. Käytin sitä tansseissa 1960-luvulla ja silloin olen kirjonut siihen nuo punaiset.

 

1980 -lukua.
 

Eilen satoi ensi lumen, tänään se oli pelkkää vesiloskaa. Avajaisista tullessa huomasin siitä jääneen jalkakäytävälle tämän.